Rättvisa

Vad är meningen med livet?
Äta jobba dö?? Så känner nog många i dagens samhälle.
Den frågan har nog alla ställt sig någon gång. Men man kan inte få ett riktigt svar.
Antagligen kommer det heller aldrig finns något svar på denna fråga!
Ingen idé att grubbla på det.

Jag tror på vetenskapen (Darwin :P) när det gäller människans uppkomst, inte några religiösa tankar här inte. När man tänker på det är det en otroligt fascinerande utveckling som genomgåtts här på jorden.
Att en art som människan skapats, och vi vet inte om det existerar någon liknande livsform någon annanstans i Universum. Men det kanske vi får svar på inom sin tid.
De senaste 100 åren har utvecklingen gått med raketfart framåt. Nya moderna uppfinningar har skapats fler är på väg. Fast om jag ska vara ärlig, just nu känns det mer som om utvecklingen går bakåt i tiden samt att den nog inte är speciellt hälsosam för människan.
Trots all denna utveckling är det många länder i världen där det fortfarande lever som för mer än hundra årsedan. Hur kommer detta sig? Har vi i I-länderna varit allt för egocentriska & sett till vårat eget bästa? Har människan skapats för att vara en egocentrisk art? Svar ja, människan är ett rovdjur, vi slåss alla om den sista matbiten för att överleva. Men med den ekonomi som x antal I-länder har i dagens samhälle, borde vi åtminstone kunna hjälpa ett land med en statsskuld som är lika stor som en rikare dams diamantring om man tar det som exempel. Ärligt talat när det handlar om att hjälpa fattiga, skänka pengar m.m så har de flesta personer en dubbelmoral. Kanske gör det saker och ting omedvetet men oftast hjälper det till bara för att lätta sitt dåliga samvete för stunden eller för att det på något sätt relaterar till deras eget bästa. Det är ej så många som gör det bara för ett gott syfte och verkligen vill få andra att ha rätt till ett skapligt liv. Om jag kunde få bestämma över världen en dag & göra precis vad jag ville då skulle jag ändra på allt, ärligt talat allt skulle få börja om på nytt från scratch. Det skulle bli en rättvis värld, men drömma kan man, det hade aldrig gått eftersom människor är väldigt olika med sin syn på livet.
Själv är jag en sådan människa som får allt för lätt dåligt samvete över hur människor behandlar varandra.
Jag har svårt för att gå förbi en som säljer "Faktum" en tidning för hemlösa, mina ögon blir tårfyllda, jag vill så gärna hjälpa alla, men har inte pengar så de räcker åt det. Jag vill utplåna fattigdomen, men hur?
Hur ska man få de rika att dela med sig till de fattiga?
De rika vill ju bara bli rikare, man märker nu i Sverige vilka klasskillnader det har blivit de senaste åren.
Nu är det ett stort glapp mellan rik & fattig, det var de ej förr. Folk går arbetslösa, mer än vad som skrivs i tidningar. Nu sköter ju maskiner, datorer jobben som människor hade. Företag vill etablera sig utomlands dörför att det blir billigare. Samt folket skall jobba häcken av sig med att de lägger mer och mer arbetsuppgifter på en person. Inte konstigt folk blir sjukskrivna. Sen är det ju brottsligt i dagens samhälle att vara sjukskriven, nu ska du praktiskt taget vara död innan du får vara hemma från arbete.
Sjukt är det hela säger jag! Och vilka är det som gnäller på arbetslösheten jo, de med mycket pengar, det finns en man jag hatar extremt mycket, som vill sänka sjukpenningen samt säger att de måste bli mer folk ut i arbetet och att han ska skapa x antal fler arbeten. Hurdå? Genom trolleri? Varje dag varslars det ju folk från företag! Men han o hans jämlikar är blinda för verkligheten, de bryr sig endast om sig själva och sina pengar. Mer pengar åt dom, sen om folk tar livet av sig eller hamnar på gatan p.g.a att de ej kan betala, de bryr de sig inte om. Nej fan blir på så dåligt humör av o bara tänka på "dom".De kommer bli ett helvete för lågavlönade  om de blir som de vill. Kanske jag borde ge mig in på det området? Folk har ju sagt att jag skulle bli bra på det.. Nej jag vill bara skapa rättvisa här i världen!
 Hjälpa människor. Kanske ska börja engagera mig mer i sådana frågor?

"Few are those people who can see with their own eyes and feel with their own hearts"

Natti natt / Isabelle